Open Password - Montag, den 9. September 2019

# 624

 

Steilvorlagen für den Unternehmenserfolg – Information Professionals – Künstliche Intelligenz – Mary Ellen Bates – Michael Klems – Microsoft – OpenAI – Frankfurter Buchmesse – Philosophie der Unzufriedenheit - Robotik – Generation Alpha – Heise Online – Sven Hudson – Digital Disruption – Generation Alpha – Finanzsektor – Job Futuromat – Gunter Dueck – Implementierung – Oxford English Dictionary – InfoPros als unsichtbare Größen – Gerold Frers – Unersetzbarkeit – Proaktive Haltung

Steilvorlagen für den Unternehmenserfolg

Chancen für Information Professionals

in der Welt Künstlicher Intelligenz


Michael Klems im Interview mit Mary Ellen Bates

Im Juli kündigte Microsoft eine Investition von einer Milliarde US-Dollar in das Startup OpenAI an. Der Softwarekonzern setzt damit ein deutliches Zeichen, in welche Richtung die digitale Reise gehen wird. Der Trend, immer neue Anwendungsbereiche für Künstliche Intelligenz zu erschließen, setzen sich beruflich und im Privatleben durch. Information Professionals stehen vor der Gefahr, durch intelligente Systeme in mehreren Bereichen ersetzt zu werden. Mit Mary Ellen Bates habe ich darüber im Vorfeld ihrer Keynote auf der Steilvorlagen-Veranstaltung am 17. Oktober auf der Frankfurter Buchmesse gesprochen. Die Fragen von meiner Seite an Mary Ellen Bates sind "kursiv" eingestellt.

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 Teach your clients dissatisfaction with the quick answers of Artificial Intellience.
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Mary Ellen Bates sieht für Information Professionals die Chance, Schwächen der neuen Systeme aufzuzeigen und Lösungen anzubieten, mit denen sie der Künstlichen Intelligenz überlegen sind. Dabei geht es nicht darum, die neuen Systeme grundsätzlich abzulehnen, sondern eine „Philosophie der Unzufriedenheit“ bei Kunden zu schaffen statt sich mit letztlich unzulänglichen “Kurzantworten” zufrieden zu geben. 

There is a lot of talk about artificial intelligence as a technological challenge for Information Professionals. Where is this already taking place? Are there any well-known examples you know of where intelligent systems do research work or improve it?

Actually, I think the challenge is where intelligent systems become insidious and we don’t even notice the creep. Smart speakers and smart home devices have created a new level of comfort around expecting algorithms to figure out what we’re asking for and then retrieve it for us. People are being trained to accept „good enough“ answers, and that is what I think has information professionals rightly alarmed.

We need to continue to teach our clients to have DISsatisfaction with the quick answers they get from a quick web search or spoken query to their mobile device. We need to talk about when intelligent systems are good at doing things humans can’t – in mining content for hidden insights, for example – rather than simply resisting AI initiatives.

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Be prepared für Generation Alpha (kids who are growing up with robots as peers.

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Robotik und intelligente Systeme breiten sich in den Haushalten aus. Heise.de brachte es mit einem Beitrag zu einem Mähroboter auf den Punkt: „Zunächst stand ich Rasenmährobotern skeptisch gegenüber. Inzwischen gehört mein Robo namens Flöckchen aber fast zur Familie“ (Smart Garden: Mein Leben mit einem Rasenmähroboter – ein Erfahrungsbericht, Heise Online, Sven Hansen). Kinder, die mit intelligenten künstlichen Systemen und Robotern als Familienmitglieder aufwachsen, sind die künftigen Anwender und Kunden von Information Professionals. Auf diese Generation Alpha sollte man sich nach Bates schon heute vorbereiten. Dafür ist es nötig, die “Komfortzone” des Gewohnten zu verlassen und disruptive Neuerungen nicht nur als Gefährdungen anzusehen.

Especially German information professionals tend to be very critical with changes. Do you also have made this experience in the USA? How should information professionals deal with digital disruption?

Well, I think humans are the same everywhere in this regard. Most of us are wired to prefer the familiar and to question novelty. That said, information professionals are already feeling pressed to maintain existing services with always shrinking budgets and always increasing subscription costs. All of us have to consciously step back periodically and do a strategic review of the library’s operation, deciding what changes need to be made to ensure that the library continues to be seen as an essential part of the larger organization. If info pros in the USA are addressing digital disruption more directly than German info pros, it is only because we all see what is ahead and know that we have to adapt or lose our funding. As local public libraries are offering courses in beginning AI and building robotic assistants, it’s pretty clear that all info pros have to prepare for the day when the workforce includes people from Generation Alpha (today’s kids who are growing up with robot toys as peers). Sometimes it’s that feeling of fear in the pit of your stomach that motivates you to go outside your comfort zone, particularly when it comes to adapting to new and challenging technology. __________________________________________________________________________

Insert you in the process of AI implementation.
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Die Angst vor dem Verlust des eigenen Arbeitsplatzes ist besonders im Finanzsektor spürbar. Auf die dort beschäftigten Information Professionals wird gleich doppelter Druck ausgeübt: Die Geschäftsmodelle des Arbeitgebers erodieren in einer Zeit der Negativzinsen, der FinTechs und einer durch die Finanzkrise misstrauisch gewordenen Öffentlichkeit. Die InfoPros sehen sich in der Gefahr, durch einen Algorithmus ersetzt zu werden. So bewertet der Job Futuromat die Zukunftsfähigkeit des Information Professionals: „Der Arbeitsalltag dieses Berufs besteht im Wesentlichen aus 5 verschiedenen Tätigkeiten, 4 davon und somit 80% könnten schon heute Roboter übernehmen.“ – Quelle: https://job-futuromat.iab.de/. Bates empfiehlt den Information Professionals als Kenner des Informations-Ökosystems, sich in die Implementierung intelligenter Systeme einzuschalten. Sie warnt davor, in die Rolle von „Display Data Profis“ hineinzurutschen.

Is digitalization a job killer for information professionals or does it open up new fields of work? Where can these new jobs be for information professionals? Are there already new jobs in the USA that could follow in Europe?

I definitely believe that digitalization is a job enhancer for information professionals. After all, we’re information professionals, not static-display-of-data professionals. The challenge I see is in seeing the strategic role we could play within our organization. We see the whole info-ecosystem, and we understand who needs what type of tools and resources, and where to most cost-effectively acquire those tools and resources.

The jobs that require these skills exist today; I’ve talked with info pros who are actively engaged in semantic enhancement of internal content, mapping internal and external content to support the strategic goals of their organization. In my experience, the info pros who are involved in these projects had to take the initative to insert themselves in the process. As one librarian recently said to me, „I look for ways to integrate the library’s services into the systems that measure the organization’s most important activities.“ So while I think that digitalization is a good thing for information professionals, it is up to us to see how to leverage our skills in new ways.

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Embrace text and data mining as well as Semantic Enrichment.
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Nicht nur Information Professionals, auch die Datenbankhosts müssen sich auf ein neues Wettbewerbsumfeld einstellen, da Algorithmen und Technologien als fertige Applikationen in bestehende Webanwendungen implementiert werden können. Offene Schnittstellen fördern Datentransfer und Auswertungstechnologien. Chancen für die Hosts sieht Bates in der Veredelung und Anreicherung der Datenschätze, auf denen die Hosts derzeit eher sitzen als sie kreativ nutzen. Als Beispiel benennt die U.S.-Expertin das „Oxford English Dictionary“, die durch eine Hyperlink-Architektur stark aufgewertet wurde.

Digitisation can also be a challenge for database hosts. For start-ups, the entry is no longer a technically expensive investment. Where do the hosts think they should strengthen the development so that they can continue to act securely in the payment information market?

Good question, and I think every database host is struggling with this. Ironically, one response I have is to look at The Oxford English Dictionary, first published in 1895 and available as an online database since 2000. The OED publisher realized early on in the digitization game that their content was immeasureably more valuable when it was hyperlinked. Now, the OED Online is considered a key resource for English literature scholars, because they built a platform that enhanced the value of their underlying content, instead of simply relying on the inherent value of the dictionary entries themselves.

Likewise, the database hosts that I see as most successful are the ones that are embracing text and data mining initiatives, semantic enrichment of the data, inclusion of open access sources, and similar technological enhancements to the content they host.
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Always have a few two-sentence success story in mind.
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Sind die InfoPros in ihrer Einrichtung zwar unverzichtbar, gleichwohl aber „unsichtbare Größen“? Wir haben in zahlreichen Steilvorlagen-Veranstaltungen von den „Hidden Champions“ gesprochen. Um aus dem „Unsichtbarkeitsfeld“ herauszukommen, empfiehlt Bates, einen angemessenen Dialog in der eigenen Organisation zu führen. Sie argumentiert hier ähnlich, wie dies Gerold Frers (Siemens AG) in seinem Steilvorlagen-Vortrag 2018 tat. Anwendungsfälle, mit denen die Unersetzbarkeit der InfoPros aufgezeigt werden, und Erfolgsgeschichten der Recherche sind die besten Argumente bei Budget- und Strategiegesprächen innerhalb der Organisation.

In many companies, information professionals are the hidden champions. Very often they are invisible as experts in the company or an organization. What do you recommend to Information Professionals to increase their visibility?

You asked me this at the right moment – I just finished interviewing a number of info pros about how they most effectively make the case for the value of their information center. What I kept hearing was that you always have to be thinking about your impact. In addition to being very intentional about tangibly aligning the information center with the organization’s strategic goals for the year, it is critical to be talking regularly with the financial management people. Always have a few two-sentence success stories in mind that you can bring up during the conversation.

Think of how you can enhance the information flow within your organization. For example, one librarian I talked with organized regular meetings of all the data scientists in her organization who used a particular dataset the library acquired. The scientists found it tremendously valuable to learn how other groups were using the dataset and they identified new ways to collaborate. On top of that, the librarian was able to get the scientists to provide her with stories that described the value of the dataset they were all using, which she used to justify her budget the next year.

A really important part of a library’s service is to be the central connecting point for groups that otherwise wind up getting siloed. The library’s function is to think broadly and use enterprise licenses to connect groups and resources together. By doing that, the library’s visibility gets raised and financial stakeholders start recognizing the value that info pros bring.

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Be much more proactive in teaching everyone the distinction between human and machine intelligence.
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Der Mensch kann durch Künstliche Intelligenz nicht ersetzt werden. In diesem Punkt bleibt Mary Ellen Bates optimistisch. Allerdings sollten InfoPros mit Blick auf die Künstliche Intelligenz eine proaktive Haltung einnehmen.

Technological change is rapid and will increase in speed. What will be the big thing for the information professionals and the information industry after AI?

Wow – that’s a tough question... I’m just trying to get my head around info pros and AI! The more I read and think about AI, the more I realize how important it is to see the different strengths and weaknesses of algorithms and human brains.

As AI becomes ubiquitous to the point of disappearing from our awareness (see Generation Alpha, above), info pros need to be much more proactive in teaching everyone – in the workplace, within the family, with friends and neighbors – the distinction between machine intelligence and human intelligence. I foresee a time when online access to the world’s information will become universal and there will be some advanced interface that will appear to be as authoritative and personalized as Google does now. But there will always be a need for humans to bring to the project what algorithms cannot. Our brains are able to ask questions like why, why not, what’s missing, and where’s the hidden bias. The role of info pros after AI will be to maintain the presence, value and wonder of human intelligence in every information-seeking activity.

Das Interview mit Mary Ellen Bates habe ich am 29. August geführt. Die U.S.-Expertin und Information-Professional-Kollegin wird am 17. Oktober bei den „Steilvorlagen“ die Keynote mit dem Titel: „Indispensable Information Professionals – Building Value in an Artificial Intelligence World“ halten.

Weitere Informationen zur Steilvorlagen-Veranstaltung und die direkte Anmeldung sind unter diesem Link möglich: https://www.buchmesse.de/besuchen/konferenzen/steilvorlagen

Für Studenten gibt es einen ermäßigten Tarif. Weitere Informationen und aktuelle Hinweise finden sich auf der Event-Seite der Frankfurter Buchmesse.

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Steilvorlagen 2019: Das Programm.
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9.15 Uhr Meet & Greet:  Networking bei Kaffee

9.30 Uhr Begrüßung / Holger Volland, Vice President, Frankfurter Buchmesse / Dr. Sabine Graumann, Arbeitskreis Informationsvermittlung; Inhaberin, Graumann Consulting-Services

9.40 Uhr Keynote:  Indispensable Information Professionals – Building Value in an Artificial Intelligence World. Mit anschließender Publikumsdiskussion und Fragerunde / Mary Ellen Bates, Principal, Bates Information Services Inc., USA /  Moderation: Michael Klems,  Inhaber, infobroker.de

10.30 Uhr Best Practice I:  Information Research Information Services – die unterschätzte Ressource in der Unternehmensberatung. Wie die Information-Services- Abteilung von Bain & Company  aktuellen und künftigen Herausforderungen begegnet /  Gerlinde Mohr, Senior Specialist Information Services, Bain &  Company Germany, Inc. /  Moderation: Dr. Sabine Graumann, Inhaberin, Graumann Consulting- Dienste

11.00 Uhr Elevator Pitch ausgewählter Sponsoren

11.10 Uhr Kaffeepause

11.40 Uhr Best Practice II:  Real World Data Analytics Social Media Analysen zum besseren Verständnis der Patientenbedürfnisse. / Dr. Anni-Barbara Endler-Jobst, Head of Data Science, Roche Pharmaceutical Research and Early Development Informatics /  Moderation: Gerold Frers

12.10 Uhr Impulsvortrag: Nutzen Sie Ihre Persönlichkeit als Marke / Stephan Raif, Founder, PERSONAL BRANDS / Moderation: Tim Brouwer, Managing Director, ARIX Business Intelligence

12.40 Uhr Podiumsdiskussion: Leistung und Marke: Wie schaffe ich positive Wahrnehmung? /  Moderation: Tim Brouwer,  Managing Director, ARIX Business Intelligence /  Teilnehmer: Alle Referenten

13.15 Uhr Networking und Imbiss

Online Anmeldung - https://www.buchmesse.de/besuchen/konferenzen/steilvorlagen

 

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